Home Inspiratie Bedrijfswaarden hebben ook een plaats in je interieur

Bedrijfswaarden hebben ook een plaats in je interieur

Is het je ook al opgevallen dat bedrijven hun partnerships bewuster kiezen? Het gaat niet langer over een louter financiële keuze. Meer en meer spelen de waarden die het bedrijf uitdraagt ook een rol. Een klant analyseert daarbij of de bedrijfscultuur van een potentiële partner ook aansluit bij de eigen waarden. Net daarom is het als bedrijf zo belangrijk om je waarden ook in je communicatie en visuele elementen te verwerken – tot de kantoorruimte toe. Door die waarden ook in je werkomgeving op te nemen, straal je meer vertrouwen uit.

Seven O brengt je waarden naar buiten

Bij Seven O helpen we je graag om die waarden naar buiten te brengen. We beginnen bij elk project met een analyse waarbij de klant de bedrijfswaarden bepaalt en uittekent. Waar hecht je belang aan? Welke bedrijfscultuur wil je naar klant en werknemer uitstralen? Onze ervaring leert dat deze analyse begeleiding vraagt. Het stopt namelijk niet bij de meest voor de hand liggende waarden zoals duurzaamheid. Het gaat dan ook over hospitality, openheid en meer.

Bedrijfswaarden in een interieur verwerken is natuurlijk niet gemakkelijk. Aanpassingen zijn vaak op zowel architecturaal als niet architecturaal vlak nodig. Tot kleuren, geuren en accessoires toe. Sluipende waarden zoals openheid kan je bijvoorbeeld vertalen naar veel lichtinval, open ruimtes en (indoor) gras. Soms kan het zelfs zo simpel zijn als de baas naar een meer centrale locatie op kantoor te verplaatsen.

Case 1: Kwaliteit en efficiëntie bij project D&V bedrijfsadviseurs

De 2 zaakvoerders van D&V zijn jonge, hardwerkende mannen. Als bedrijfsadviseurs streven ze naar kwaliteit, resultaatgerichtheid en efficiëntie. Eerder logische waarden in een financiële omgeving. Daarnaast hechten ze ook heel veel belang belang aan hun sociale rol als werkgever. Hun doel is dan ook om hun werknemers een open én creatieve werkplek te bieden, met plaats voor professionele groei.

We startten met een zoektocht naar een nieuwe locatie, vlakbij het station. De ruimte moest ook dienst doen als co-working space voor een ander bedrijf. Op die manier is er extra sociaal contact, wat D&V noodzakelijk vond in een wereld die om cijfers draait. Net daarom zijn de vergaderzalen, kitchenette en tuin gemeenschappelijk. Hun waarden van kwaliteit en efficiëntie brengen we naar buiten door te werken met robuuste, kwaliteitsvolle en duurzame materialen. Dit combineren we met duurzame technieken op vlak van energie, verlichting en digitale communicatiemogelijkheden.

D&V interieurHet kleurenpallet straalt dan weer zakelijkheid en efficiëntie uit. De sereniteit van het hout en de eenheid van de kleuren in zowel de kantoren als de vergaderzalen zeggen allemaal hetzelfde. Deze mensen zijn recht door zee, standvastig, resultaatgericht en consequent. Ze zijn daarnaast ook open en transparant. Dit brengen we naar buiten door middel van open ruimtes. Er is sprake van een bescheiden privacy, bedoeld voor telefoons en besloten meetings.

De twee bedrijfsleiders blinken ook uit in creativiteit. Een speelsheid die we wisten te vertalen naar sterke visuele accenten. Het gaat om vaak luchtige details die simpelweg in fel contrast staan met de rest van het interieur, waardoor ze de aandacht trekken. Hun logo is naadloos in hun interieur verwerkt, net als opvallende kleuraccenten in de zitpoefen, kussens en zetels. Ook de bronzen balie en leuke kapstokken in de vestiaire zorgen voor de juiste, creatieve afwisseling.

Case 2: Duurzaamheid en een non-nonsense webagency

In ons intakegesprek met de zaakvoerder van Baldwin, een Gents marketing agency, bleek al vlug dat waarden zoals duurzaamheid, respect en openheid in zijn beleidsvoering primeren. De bedrijfsleider is een open-minded persoon en creatieve denker. Al deze waarden wilde hij graag vertaald zien in het vernieuwde kantoor. Met een beperkt budget gaf Seven O het kantoor een stevige opfrissing en verwijderden we slechts 1 lichte scheidingswand. Hierdoor creëerden we bijkomende ruimte en openheid. Om de creativiteit van de werknemers alle ruimte te geven, integreerden we in deze open space een ontspanningsruimte met veel groen. Een open plek, waar de nog vaak jonge werknemers eind van de week of voor een minder formele vergadering even kunnen samen zitten. Baldwin interieur

Daarnaast hebben we de wildgroei aan bekabeling met groen weggewerkt. De bestaande radiatoren verborgen we achter een elegante lambrisering gemaakt van recuperatiehout. De creativiteit van het bedrijf brengen we naar buiten door de installatie van een plantenregen, grasmat en greenwall. Bestaande elementen en meubels gaven we een nieuw leven of andere functie door deze te herpositioneren of te verven. Zo kregen de reeds doorleefde maar authentieke zetels, de planten en de artisanaal vervaardigde lampen hun plek in een gezellige zithoek. Deze vormt het hart van het kantoor. Perfect voor down to earth vergaderingen of een leuke drink. De akoestiek hebben we verbeterd door tapijten in het interieur te verwerken, net als een zachte wand die fungeert als prikbord.

 

Case 3: Vitralux: Traditioneel vakmanschap in een hedendaagse omgeving

In dit bedrijf, gekend voor zijn superieure kwaliteit van deuren, ramen en veranda’s is de jongere generatie stilletjes aan aan zet. Bij de vernieuwing van de showroom was het dan ook tijd om innovatie en duurzaamheid meer naar voor te laten komen. Dit terwijl ze ook de bestaande waarden van kwaliteit, traditioneel vakmanschap en familiale gemoedelijkheid in hun interieur wilden verwerken.

 

Ook hier heeft Seven O bij de verbouwing zowel architecturale ingrepen als eerder decoratieve aanpassingen uitgevoerd. De verouderde silexplaten hebben we verwijderd. We kozen voor een oranje serrestructuur met een glasgevel die extra volume geeft. Een eigentijds kader dat de innovativiteit mooi belichaamt. Er is meteen ook meer openheid en licht, wat mooi aansluit bij de nieuwe weg die de jongere generatie inslaat.

Vitralux interieur

Hun eigen buitenschrijnwerk kaderden we in, om het meer karakter te geven. Daarbij kozen we voor tijdloze witte materialen. Hun klantvriendelijkheid en familiale gemoedelijkheid tonen we door te werken met veel lichtinval en open ruimtes. De showroom is daarom helemaal opengewerkt, met enkel de integratie van een visueel en licht gesloten vergaderzaal. Dankzij het lichtgrijze glas heb je wel de nodige privacy voor meetings.

De bureaus zijn vanaf nu ook open ruimtes, waardoor het gevoel van hiërarchie volledig wegvalt. Samenwerking en vlotte communicatie zijn bouwstenen voor een familiale sfeer, die we naar buiten brengen met warme materialen. Getint hout, pastime en een zachte algemene verlichting brengen die waarde mooi naar buiten. De accenten van koper tussen de panelen geven dan weer een frisse en jonge toets aan het geheel. Het gebruik van koper is ook geen toevallige keuze: dit materiaal straalt traditie uit. Daarom verwerkten we het eveneens in hun logo, een waardig en sterk alternatief voor het originele oranje. De burelen zijn sober maar kwaliteitsvol afgewerkt, en kijken uit op de showroom. Zo kunnen medewerkers de klanten effectief zien. Om een aquariumeffect te vermijden wisselen we het grijs getint glas af met kastenwanden.

 

Deze cases zijn slechts een greep uit de creatieve mogelijkheden die Seven O je kan beiden. Geuren, muziek, en zelfs tastzintuigen prikkelen we graag om jouw waarden in jouw kantoor of werkplaats vertaald te zien. Benieuwd hoe jij jouw waarden via je interieur naar buiten kan dragen? Neem dan zeker contact op met ons!