Het Gentse e-commerce agency Baldwin renoveerde recent hun bureau. We gingen voor meer groen en gezelligheid, passend bij de familiale sfeer die binnen het bedrijf heerst. Openheid staat centraal in het nieuwe kantoor, net als verbondenheid. Wij spraken met Baldwinner Céline – want niemand beter om vernieuwing te beoordelen dan eigen personeel!
Wat was de eerste indruk van het nieuwe kantoor?
Ik was heel enthousiast over onze “lochting” – een soort van binnentuin. De grasmat en plantenmuur zijn echte eyecatchers voor zowel bezoekers als medewerkers. Het is er gezellig zitten voor een vrijdagavond apero, maar minstens even leuk om een snelle meeting in te houden of je creativiteit los te laten.
Voor mij zijn de lichte tinten ook een grote meerwaarde. Door te kiezen voor simpele, witte bureaus en lichte houtaccenten, krijg je een ruime indruk. De ruimte zelf is niet zo groot, waardoor dit dus wel belangrijk is.
Vind je de waarden van het bedrijf terug in de inrichting van het kantoor?
Dat vind ik een beetje moeilijk in te schatten. Ik denk het wel – toch zeker als we naar onze ‘lochting’ kijken. We hebben zelfs een eigen product met deze naam, dus het is heel toepasselijk! Het sluit natuurlijk ook goed aan met hoe onze baas, Maarten, naar het team kijkt. Voor hem is belangrijk dat we met elkaar in contact staan. Zo’n creatieve ruimte past wel echt bij deze visie. Daarnaast is transparantie voor hem belangrijk. Dit sluit dan weer mooi aan met de openheid die het kantoor nu uitstraalt. Je voelt je hier wel snel op je gemak, wat voor iedereen een meerwaarde is.
Helpt dit jou om deze waarde ook uit te dragen naar de klanten of tegenover collega’s?
Ja en neen. Mensen die hier vaker komen en ‘dieper’ het kantoor ingaan komen wel echt in contact met waar het bedrijf voor staat. Mensen die hier een eerste keer komen, ontvangen we meestal in onze meetingruimte. Deze mist wel de sfeer en uitstraling van de rest van het kantoor. Dit kan een eerste indruk misschien beperken, maar dat vangen wij dan wel op met onze eigen openheid!
Heeft het nieuwe kantoor de productiviteit ten opzichte van het vorige kantoor beïnvloed?
Het blijft een open workspace, waardoor je nu eenmaal sneller afleiding hebt. Wat wél de productiviteit naar omhoog heeft gebracht, is de keuze voor hybride werken. De afwisseling tussen het gemak van thuis en de collegiale sfeer op een gezellig kantoor geeft wel een motivatieboost.
Welke specifieke elementen zou je direct aanraden aan andere bedrijven die willen investeren in een nieuwe kantoorinrichting?
Zo’n creatieve ruimte. Dat is echt dé grote meerwaarde. Simpelweg omdat die ruimte niet alleen gezellig is, maar ook meerdere doelen dient. Je kan er je creativiteit in vrij en het boost je productiviteit wanneer je even weg bent van je bureau. Bovendien is het ook leuk om na de uren nog gezellig bij te praten in die huiselijke sfeer.
Heeft Seven O ook met de noden van de medewerkers rekening gehouden, zijn jullie gehoord geweest?
Ja hoor – we mochten allemaal het eerste voorstel inkijken. Zo konden we ons snel een beeld vormen en eventueel suggesties doen. Gelukkig was dat niet nodig, iedereen was al snel weg van het concept.
Welke impact hebben de vernieuwde ruimtes voor werknemers om te socialiseren en te ontspannen?
De nieuwe setting in de burelen zorgt wel voor meer contact tussen collega’s. De bureaus zijn duidelijk gestructureerd om de conversatie vlot te kunnen starten en contact aan te moedigen. Dit in combinatie met de creatieve ruimte, zorgt voor een werksfeer waar je wel op je gemak bent en vlot kan ontspannen na een drukke werkdag.
Welke patronen, kleuren of stijlen vind je terug in het interieur die jou aanspreken?
Het vele groen! Ik ben dol op planten, ook al overleven ze het nooit bij mij. Gelukkig draagt iemand anders zorg voor de plantjes op Baldwin en kan ik er dan ook blijvend van genieten.
Overtuigd om je eigen medewerkers te laten genieten van een vernieuwd kantoor? Wij helpen je graag met een uniek concept. Laten we kennismaken!